افرادی که معمولا نمی‌توانند تصمیمات کارآمدی را اتخاذ کنند و دائم بر سر چندراهی می‌مانند و توان انتخاب ندارند، ویژگی‌های زیر را دارند:

 

ـ بشدت کمالگرا هستند و فرصت هیچ‌گونه خطایی را برای خود قائل نیستند.

 

ـ اعتماد به نفس پایینی دارند و نگرش آنها نسبت به تصمیماتی که می‌گیرند این است که احتمالا تصمیم غلطی گرفته‌اند.

 

ـ مسئولیت‌پذیری پایینی دارند و به صورت بیمارگون از لحاظ کارکرد اجتماعی درگیر نظرات دیگران هستند و می‌ترسند که مورد مواخذه قرار بگیرند.

 

ـ انرژی جسمانی پایین‌تری دارند و اصطلاحا تنبل و کم‌حوصله هستند.

 

ـ از مهارت کنترل خشم پایینی برخوردارند.

 

ـ اطلاعات پایین‌تری دارند.

 

ـ توان پیش‌بینی آنها ضعیف است.

 

ـ شکست‌های مکرر را تجربه کرده‌اند.

 

ـ خلق پایین دارند و افسرده هستند.

 

ـ از اختلالات روانشناختی رنج می‌برند.

 

ـ بیش از حد مضطربند.

 

ـ میزان بدبینی آنها بشدت بالاست و منفی‌گرا هستند.

 

ابتدا باید در نظر داشت برای مهارت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری باید به این نکات توجه کرد: برنامه‌ای که تدوین می‌شود باید قابل اجرا باشد و با شرایط روحی، اقتصادی و اجتماعی خانواده همسو باشد. ضمنا از مشورت با دیگر اعضای خانواده نیز بهره گرفت و اطلاعات در آن زمینه کافی باشد. برخی از افراد برنامه‌های زیادی را تدوین می‌کنند، اما با توجه به این‌که به زمان توجه ندارند در نتیجه برنامه‌های آنها با شکست مواجه می‌شود و نهایتا به توان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری آنها صدمه وارد می‌شود. برای این‌که بتوانیم تصمیم بگیریم لازم است در گام اول یک ارزیابی کامل از شرایط و موقعیت‌ها و تصمیماتی که قبلا گرفته‌ایم ثبت کنیم و به موفقیت خود نمره دهیم. سپس افکار منفی که در ذهن خود مرور می‌کنیم را حتما ثبت کرده و به‌دنبال ریشه افکار ناکارآمد خود باشیم.

افکار منفی ریشه در خانواده و سبک زندگی و اطرافیان دارد و قبل از شناسایی لازم است از تمرینات تنفسی و تمرکزی بهره بگیرید. یعنی در یک شرایط آرام و بدون صدا بعد از تمرکز و تنفس عمیق اقدام به شناسایی و ثبت افکار منفی و استرس‌های خود کنید. چنانچه افراد نتوانند بر افکار منفی خود غلبه کنند نهایتا ترس و استرس و اضطراب مانع زندگی آرام آنها خواهد شد. برای هرکدام از افکار منفی یک دلیل منطقی و یک راه جایگزینی ارائه کنید و در ستونی آن را بنویسید. افکار منفی سم ذهن هستند و چنانچه راه خروج از آن را بیابید نهایتا می‌توانید با آرامش تصمیم بگیرید و تصمیمات خود را اجرایی کنید