انسان قرن‌هاست که از انرژی بادی برای رفع نیازهایش استفاده میکند؛ انرژی بادی نقش مهمی‌در آسیاب‌های بادی و تامین انرژی کشتی‌ها داشته و تولید الکتریسیته از آن هم از دهه ۱۹۳۰ آغاز شده است. اما با تشدید بحران انرژی و گرمایش جهانی، تلاش‌ها برای تبدیل انرژی بادی به یک منبع انرژی قابل دوام در مقیاس بزرگ بیشتر شده است. وقتی درباره این منبع انرژی تجدیدپذیر صحبت می‌کنید، اولین تصویری که در ذهن زنده می‌شود تصویر توربین‌های بادی است. این توربین‌ها بیش از ۱۲۲ متر طول و ۴۰۰ تن وزن دارند.انرژی بادی با فاصله زیاد از سایر منابع انرژی تجدید پذیر در حال گسترش استاحتمالاً شما و سایر خوانندگان علمی‌همه اطلاعات پایه درباره انرژی پایه را می‌دانید اما در اینجا  واقعیت‌هایی ناگفته و جالبی را درباره انرژی باد می‌خوانید که احتمالاً تابحال به گوش تان نخورده است.

انرژی بادی ۱٫۹ درصد از نیاز برق ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ را تامین کرده است

در چند سال گذشته انرژی بادی بیشتر از سایر منابع انرژی تجدید پذیر توجه کشورها و دولت‌ها را بخود جلب کرده است. همین افزایش توجه باعث شد خروجی نیروگاه‌های بادی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ حدود ۳۱ درصد افزایش یابد. گذشته از پتانسیل بالای انرژی بادی، عوامل دیگری هم در این افزایش چشمگیر نقش داشته اند.
کمتر از درصد آمار بالایی نیست اما وقتی این آمار را در کنار سرعت محبوبیت و گسترش انرژی بادی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که انرژی بادی به تدریج تبدیل به یک جانشین قابل اعتماد برای منابع انرژی مرسوم خواهد شد.

انرژی بادی یکی از قدیمی‌ترین اشکال انرژی است

استفاده از باد به عنوان منبع انرژی به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. در آن زمان از باد برای تامین انرژی مکانیکی بادبادن‌ها استفاده میشده است. قطعاً ملوان‌هایی که در آن سال‌ها از باد استفاده می‌کردند، از اصول ترمودینامیک اطلاعی نداشتند و فقط به دنبال راه ساده ای برای استفاده از این منبع انرژی بوده اند. احتمالاً همین نگرش کلید نوآوری‌های جدید از جمله آسیب‌های بادی بوده است. اختراعات به ظاهر ساده ای مثل آسیاب‌های بادی و بادبان‌ها راه را برای یک انقلاب در عرصه کشاورزی و تجارت هموار کردند.

همین اختراعات باعث گسترش زندگی در سرتاسر زمین شده اند؛ تصور کنید اگر بادبان اختراع نشده بود سرزمین‌ها و قاره‌های جدید هیچگاه کشف نمی‌شدند. اما با ظهور فناوری‌های جدیدتر آسیاب بادب جای خودش را به موتور بخار و برق ارزان قیمت داد. با رسیدن برق به روستاها دیگر استفاده از آسیاب‌های بادی بکلی فراموش شد اما بنظر می‌رسد این چرخه متوقف نشده است. با گران شدن سوخت‌های فسیلی، باد دوباره راهش را برای ورود به خانه‌ها ما پیدا کرده است.

انرژی بادی تاثیر زیادی در کاهش تولید دی اکسید کربن دارد

انرژی بادی تاثیر زیادی در کاهش تولید دی اکسید کربن دارد

یک مگاوات انرژی بادی = کاهش ۲۶۰۰ تنی دی اکسید کربن

با این همه گله و شکایت از دی اکسید کربن، انرژی باد چه کمکی به این مشکل می‌کند؟ اگر در سال فقط از یک مگاوات انرژی بادی استفاده کنیم، میتوانیم میزان تولید دی اکسید کربن تا ۲۶۰۰ تن کاهش دهیم. احتیاجی هم به محاسبات پیچیده نیست؛ واضح است که هرچه کمتر از سوخت‌های فسیلی استفاده کنیم، دی اکسید کربنی تولید خواهد شد. میزان کاهش آلاینده‌ها – بویژه دی اکسید کربن – یکی از معیارهای اساسی برای سنجش بهره روی منابع انرژی تجدید پذیر است و انرژی بادی یکی از منابع پیشرو در این مسیر محسوب می‌شود.

در ماساچوست امریکا، مجتمع‌های مسکونی در اثر استفاده از برق بطور متوسط ۴٫۵ تن دی اکسید کربن تولید می‌کنند. فقط یک مگاوات انرژی بادی میتواند برق بیش از ۴۰۰ خانوار را بدون تولید دی اکسید کربن تامین کند. گذشته از کاهش میزان دی اکسید کربن، استفاده از انرژی بادی بسیار آسانتر از استفاده از منابع آبی است و تولید یک مگاوات انرژی بادی باعث صرفه جویی ۱۲۹۳ گالنی آب می‌شود.

نیروگاه‌های بادی هیچ خطری برای پرنده‌ها ندارند

یکی از نگرانی‌های اصلی درباره استفاده از انرژی باد خطری است که حیات وحش طبیعی یک کشور را تهدید می‌کند. توربین‌های بادی پره‌های بسیار بلندی دارند که با سرعت بالایی می‌چرخند و این می‌تواند یک خطر جدی برای پرندگان هر ناحیه محسوب شود. یکی از نهادهای محیط زیستی ایالات متحده گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد با نصب نیروگاه‌های بادی در مسیر مهاجرتی پرندگان، زندگی بیش از ۱۳۰۰ عقاب، شاهین و سایر پرنده‌های شکارچی در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

با این حال مطالعات دیگر نشان می‌دهد که جمعیت پرندگان به طور قابل توجهی تحت تاثیر تاسیسات نیروگاه‌های بادی قرار ندارد. آکادمی‌ملی علوم امریکا در اطلاعیه ای اظهار داشته است که مرگ و میر پرنده‌ها در اثر عبور از نیروگاه‌های بدی تنها کسر کوچکی از میزان مرگ و میری است مستقیماً توسط انسان‌ها ایجاد می‌شود.

انرژی بادی در واقع همان انرژی خورشیدی است

فکر می‌کنید منبع این انرژی تجدیدپذیر و نامحدود چیست؟ جواب این سوال ” خورشید ” است. خورشید سیاره ما را گرم می‌کند اما بخاطر بی نظمی‌ها و چرخش زمین، گرمای زمین یکنواخت نیست. این تغییرات دمایی باعث بی نظمی‌در فشار هوا می‌شود و مولکول‌های هوا از نواحی با فشارهای بیشتر به نواحی با فشارهای کمتر منتقل می‌شود. نتیجه این تغییرات ایجاد باد است. البته شدت، مدت و جهت باد تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر آب و هوا، پوشش‌های گیاهی، آب‌های سطحی و عوامل جغرافیایی قرار دارد.

این متغیرها در کنار نگرانی‌هایی که درباره عدم پایداری باد وجود دارد، باعث شده است عده ای تصور کنند باد هیچگاه نمی‌تواند نیاز ما به انرژی را تامین کند. بسیاری از این متغیرها در نیروگاه‌های بادی ساحلی نقش پر رنگی دارند و البته هزینه‌های ساخت و ساز نیروگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم نقظه شروع جهش در تولید انرژی باد بوده است

سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم نقظه شروع جهش در تولید انرژی باد بوده است

تولید انرژی بادی از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۶ چهار برابر شده است

پتانسیل بالای انرژی بادی حتی کمپانی‌های خصوصی را هم به فکر بهره برداری از این منبع انرژی انداخته است. با نگاهی به آمار تولید انرژی بادی متوجه می‌شوید که اغاز قرن بیست و یکم نقطه آغاز یک جهش بزرگ در استفاده از انرژی بادی بوده است. حتی در سال ۲۰۰۹ هم که اقتصادی‌های بزرگ جهانی درگیر بحران‌های جدی بودند، هیچ خطری صنعت تولید انرژی بادی را تهدید نمی‌کرد و حتی میزان خروجی به ۱۵۸ هزار مگاوات هم افزایش یافت. در حال حاضر تاسیسات انرژی بادی در ۷۰ کشور سرتاسر جهان می‌تواند پاسخگوی نیاز ۲۵۰ میلیون نفر باشد.

سازمان ملل محد اخیراً گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد حرکت از سمت سوخت‌های فسیلی به سمت منابع انرژی تجدید پذیر در دهه آینده بیش از ۱۲ تریلیون هزینه خواهد داشت. این سرمایه گذاری‌های عظیم به این راحتی محقق نمی‌شود؛ بویژه تا زمانی که منابع سنتی ارزان هستند. بنابراین برای تداوم جهشی که در آغاز قرن بیست و یکم آغاز شده است، دولت‌ها باید تلاش‌های بسیار گسترده ای انجام دهند.

رشد انرژی بادی از سایر منابع انرژی تجدید پذیر بسیار سریعتر است

با نگاهی به سایر موارد خودتان خواهید دید که سرعت رشد و گسترش استفاده از انرژی بادی و روند تاسیسات تولید جدید با سایر انرژی‌های تجدیدپذیر قابل مقایسه نیست. جالب است بدانید که این روند رو به رشد فقط به کشورهای توسعه یافته محدود نمی‌شود وس هم قابل توجهی از این رشد بخاطر تلاش کشورهای در حال توسعه است.

انرژی بادی تولید شده در ایالات متحده برای تامین برق کولورادو کافی است

ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ حدود ۵۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی بادی تولید کرده است. این میزان بنظر ناچیز میرسد اما همین مقدار برای تامین برق ۵ میلیون خانه یا کل ایالت کولورادو کافی است.

تکنولوژی‌های جدید هزینه‌های تاسیس و نگهداری نیروگاه‌های بادی را به مراتب کاهش داده است و آنها را به مراتب دسترس پذیرتر کرده است. این تحولات در کنار یارانه‌های دولتی، معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌های دولتی هم میتواند به افزایش تولید انرژی بادی کمک کند. قیمت گذاری‌های صحیح روی انرژی‌های سبز، این اختیار را به مصرف کنندگان می‌دهد که بتوانند راحت تر بین منابع انرژی سالم و آلاینده انتخاب کنند.

منابع انرژی بادی ایالات متحده ۱۰ برابر نیاز این کشور است

اگرچه کاربردهای صنعتی انرژی بادی برای تولید برق چند دهه قدمت دارد با این حال تکنولوژی نسبتاً جوانی محسوب می‌شود و هنوز باید اعتماد پذیری خودش را ثابت کند. امروزه انگیزه گسترش این تکنولوژی این نیست که انرژی بادی چه توانایی‌هایی دارد و استراتژی‌های بهره برداری روی توان‌های بالقوه این انرژی متمرکز است. هزینه‌های احداث و نگهداری از تاسیسات تولید انرژی بادی در حال حاضر بسیار بالاست اما با درنظر گرفتن فراوانی باد میتوان پذیرفت که این هزینه‌ها کاملاً مقرون به صرفه است.

آزمایشگاه انرژی‌های تجدی پذیر ایالات متحده اعلام کرده است پتانسیل منابع انرژی بادی زمینی این کشور (نیروگاه بادی احداث شده در دشت‌های وسیع بجای اقیانوس‌ها) به تنهایی می‌توانند ۱۰برابر نیاز ایالات متحده الکتریسیته تولید کنند.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه‌هاروارد انجام شد، مشخص شد که با استفاده از تنها ۲۰ درصد پتانسیل کل جهان برای تولید انرژی بادی میتوان ۴۰ برابر نیاز کل جهان به الکتریسیته، برق تولید کرد. اگر نتیجه این تحقیق – و سایر تحقیقات مشابه – درست باشد، ادامه سرمایه گذاری روی انرژی بادی به عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی کاملاً بدیهی است.

در ۳۸ ایالت امریکا نیروگاه بادی ساخته شده است

ایالات متحده یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید انرژی بادی است و از ۵۰ ایالت این کشور ۳۸ ایالت از تاسیسات انرژی بادی در شبکه تامین برق استفاده می‌کنند. در این بین تاسیسات انرژی بادی، ۱۵ ایالت بیش از ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند – که معادل الکتریسیته تولید شده توسط تاسیسات موجود است – پنج ایالت پیشرو در این زمینه بیش از ۲۰ هزار مگاوات ذخیره انباشته شده دارند.

وزارت انرژی ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ مطالعه ای را منتشر کرد که نشان می‌داد تاسیسات انرژی بادی باید بتوانند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰ درصد از برق موردنیاز این کشور را تامین کنند. در این مطالعه امکان پذیری اقتصادی و فناورانه این ضرورت هم بررسی شد و مشخص شد که راه‌های بسیار تبدیل انرژی بادی به یکی از بازیگران اصلی بازار انرژی نه تنها محدود و دشوار نیست بلکه بسیار متنوع نیز هست.