پائول آلن و بیل گیتس، دوستان دوران کودکی بودند که با شور و شوق فراوانی برای رایانه برنامه نویسی می‌کردند و به دنبال ایجاد یک کسب و کار بودند.

bill-gates-paul-allen-1981- پائول آلن و بیل گیتسپائول آلن و بیل گیتس

سرانجام در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۷۵، شرکت مایکروسافت با مدیر عاملی بیل گیتس تاسیس شد. در آگوست ۱۹۷۷، مایکروسافت با مجله اسکی در ژاپن توافق کرد و در نتیجه اولین دفتر بین‌المللی خود را در ژاپن تاسیس کرد. مایکروسافت در ژانویه ۱۹۷۹، به یک مرکز جدید در واشینگتن در ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد.

بیل گیتس جزو ثروتمندترین افراد دنیای تکنولوژی محسوب شده و حال با همسر خود در بنیادهای خیریه به فعالیت‌های انسان دوستانه می‌پردازند. بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» بزرگ‌ترین موسسه خیریه در جهان است. این بنیاد در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌دست بیل و ملیندا گیتس بنیانگذاری شد و در سال ۲۰۰۶ میلادی به‌دست وارن بافت به دو برابر گسترش یافت. حجم کمک‌های انجام‌شده این انستیتو نزدیک به ۳۳ میلیارد دلار است.

بیل گیتس متن نامه‌ی زیر را به کامندان مایکروسافت به مناسبت جشن سالگرد و چهل سالگی این کمپانی فرستاده است.این نامه در توئیتر توسط  آمیت چودری منتشر شده است. گیتس در این نامه از ساتیا نادلا مدیر عامل فعلی مایکروسافت تمجید کرده و اظهار داشته که رهبری وی باعث شده تا این شرکت به پیشرفت خود در حوزه فناوری ادامه دهد.

فردا روز بزرگ و خاصی است؛ سالگرد ۴۰ سالگی مایکروسافت

در اوایل، پائول آلن و من با شعار اصلی «رایانه روی هر میز و در هر خانه، که نرم‌افزارهای مایکروسافت را اجرا کند» اهداف این شرکت را پایه گذاری کردیم. این ایده کمی بزرگ بود و بسیاری تصور می‌کردند که به انجام رساندن آن غیرممکن است. فکر کردن به اینکه بعد از آن ایده کامپیوترها چقدر به انسان نزدیک‌تر شدند، بسیار شگفت انگیز است. حال همه‌ی ما افتخار می‌کنیم که مایکروسافت توانسته نقش اصلی را در این انقلاب ایفا کند.

این روزها بیشتر از گذشته‌ی مایکروسافت، من به آینده‌ی آن فکر می‌کنم؛ من اعتقاد دارم که کامپیوترها طی ۱۰ سال آینده بیش از هر زمانی سریع‌تر خواهند بود. ما در حال حاضر در دنیای چند-پلتفرمی زندگی می‌کنیم و رفته رفته کامپیوترها فراگیر خواهند شد. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که کامپیوترها و روبات‌ها قادر هستند حرکت کرده، مشاهده کنند و به طور طبیعی به تعامل بپردازند. بسیاری از اپلیکیشن‌های جدید عرضه شده و قدرت بسیاری را به کاربران خواهند بخشید.

مایکروسافت با رهبری ساتیا نادلا، بهتر و بیشتر از همیشه به پیشرفتی چشمگیر دست یافته است.  حال ما منابعی را برای حل مشکلات داریم؛ شرکت ما به هر جنبه‌ای از کامپیوترهای مدرن و پروژهش‌های عمیق دست یافته است. من نقش مشاور فنی ساتیا نادلا را داشته و در بررسی‌های بسیاری از محصولات شرکت داشته‌ام، از این رو تحت تاثیر پتانسیل‌های موجود در این محصولات قرار گرفتم. نتیجه این شد که محصولات جدید بسیاری نظیر کورتانا، مترجم اسکایپ و هولولنز ارائه شده و این موارد تنها بخشی از نوآوری‌های موجود در این شرکت است.

در سال‌های آینده، مایکروسافت به فرصتی دست خواهد یافت که افراد و سازمان‌های زیادی را از نقاط مختلف جهان به خود جلب کند. در حال حاضر تکنولوژی برای افراد زیادی غیر قابل دسترسی است، زیرا این فناوری بعضا گران و پیچیده است یا شاید این دسته از افراد هیچ دسترسی را به آن ندارند. به همین دلیل من امیدوارم که شما در مورد توانایی‌ها و آنچه که می‌توانید انجام دهید فکر کرده واین قدرت را به افراد بسیاری بخشیده، ارتباط بین آن‌ها را برقرار کرده و دسترسی به تکنولوژی، کامپیوتر و هرآنچه که مفهوم فناوری دارد را به افراد مختلف در تمامی نقاط جهان فراهم کنید.

ما در طول ۴۰ سال، با کمک یکدیگر به فناوری‌های بسیاری در مایکروسافت دست یافته‌ و قدرت بسیاری را به کسب و کار بخشیده و برای افراد بسیاری این فرصت را فراهم کرده‌ایم تا پتانسیل‌های خود را در این زمینه بشناسند؛ حال آن چیزی که اهمیت بسیاری دارد، آینده‌ی مایکروسافت است. از شما به خاطر تبدیل کردن مایکروسافت به شرکتی فوق‌العاده و نوآوری‌هایی که در دهه‌های آتی ارائه خواهند شد، تشکر می‌کنم.

همان طور که خواندید، گیتس اظهار امیدواری کرده که مایکروسافت در سال‌های آتی به افراد و سازمان‌های بیشتری در سراسر جهان دسترسی داشته باشد و ماهیت پیچیده فناوری یا مشکلات مربوط به دسترسی، جلوی استفاده از آن را نگیرد. او مهم‌ترین مساله برای این شرکت را اقداماتی دانسته که قرار است در آینده انجام دهد.

منبع:theverge