شاید تصور این واقعیت سخت باشد، اما بدانید تجارت‌های معمولی زیادی وجود دارند که هرگز کسی تصور نمی‌‌کرد روزی به این اندازه‌  مشتری و خواهان پیدا کنند، ایده‌هایی که پدید آورندگان خود را به افرادی میلیونر یا حتی میلیاردر تبدیل کردند. در این مطلب به سراغ ۵ ایده‌ی عجیب که در همین گروه جای دارند خواهیم رفت. شاید با خواندن این مطلب، دفعه‌ی بعد با دقت و توجه بیشتری ایده‌های ذهنی خود را بررسی کرده و خیلی زود آن‌ها را به صندوق فراموشی نسپارید، چرا که خواهید دید حتما لازم نیست با ساخت دستگاه‌های هوشمند و پیچیده به ثروت رسید، گاهی حتی یک توپ لاستیکی با شمایل عجیب هم، کلید ورود شما به دنیای ثروت و شهرت خواهد بود.

1. اِسنوگی (Snuggie)

 پنج ایده احمقانه و تبدیل شدن به تجارتهای میلیون دلاری

پنج ایده احمقانه و تبدیل شدن به تجارتهای میلیون دلاری

این ایده حتی امروز هم  خنده دار به نظر می‌رسد، هر چند که این روزها  تنوع بیشتری پیدا کرده و باب سلیقه‌ی افراد مختلف طراحی شده است. واقعاً چه کسی از یک پتوی گرم و نرم آستین دار بدش می‌آید؟ شاید خود شما هم در روزهای سرد پتویی دور خود کشیده و از این اتاق به آن اتاق رفته‌اید، اما تصور روزی که کسی با همین ایده‌ی پیش پا افتاده به فردی ثروتمند تبدیل شود، هرگز به ذهن‌تان خطور نمی‌کرد. اسنوگی دقیقاً همین است، یک پتوی آستین دار راحت که هم فرد را گرم کرده و هم دست و پای او را نبسته و اجازه می‌دهد با خیال راحت به کارهایش برسد. این همان محصولی است که شاید خریدش کمی تا قستی احمقانه به نظر برسد. اما واقعیت این است در اولین سال ارائه‌ی این محصول به بازار، در آمریکا  20 میلیون نفر با رضایت آن را خریداری کردند، آن هم به قیمت 20 دلار که برای چنین محصولی آن قدرها هم مبلغ کمی نیست. در اواخر سال 2008 و اوایل 2009، این محصول پدیده شده و به شهرت و محبوبیتی بالا دست یافت. امروزه تنوع  آن به حدی گسترده شده که حتی برای حیوانات خانگی و کودکان نیز در مدل‌های متنوع  و با مواد گوناگون به بازار عرضه و  در مناسبت‌های مختلف  به دوستان هدیه می‌شود.


 2. Koosh Balls

پنج ایده احمقانه و تبدیل شدن به تجارتهای میلیون دلاری

حتماً پیش از این هم این توپ‌های رنگارنگ لرزان را دیده‌اید. این توپ‌ها از یک سری رشته‌های لاستیکی ساخته شده که به یک هسته‌ی نرم از همان جنس اتصال یافته‌اند. این اسباب بازی عجیب در 1986 توسط  اسکات استیلینگر (Scott stillinger)، به دنیای اسباب بازی‌ها ارائه شد. او  به دنبال خلق توپی برای کودکانش بود که راحت‌تر آن را در دست گرفته و با آن بازی کنند. از این رو  با جمع کردن تعدادی کش‌  لاستیکی حول هسته‌ای از لاستیک به ایده‌ی ذهنی‌اش جامه‌ی عمل پوشاند. اینجا همان نقطه‌ای بود که "Koosh Ball" پا به عرصه‌ی وجود گذاشته و خیلی زود به فروشی میلیونی دست یافت. در 1988 این توپ‌های رنگی به عنوان یکی از اسباب بازی‌های داغ و پرطرفدار کریسمس انتخاب شدند. بعدها استیلینگر شرکت خود را به قیمتی نامعلوم به فروش رساند. چندی بعد امتیاز آن در سال 1997 با قیمت ۱۰۰ میلیون دلار به "Hasbro" واگذار شد.


 3. ماهی آوازخوان (Big Mouth Billy Bass)

پنج ایده احمقانه و تبدیل شدن به تجارتهای میلیون دلاری

پنج ایده احمقانه و تبدیل شدن به تجارتهای میلیون دلاری

چه کسی تصور می‌کرد یک ماهی پلاستیکی معمولی که آواز می‌خواند به چنین تجارت پرسودی تبدیل شود. ایده‌ی ساخت این ماهی دهان گشاد آواز خوان توسط " جو پلتیری" (Joe Plettieri) در سال 1998 ارائه شد. ایده‌ای که خیلی زود و در سال 2000 به شهرتی قابل توجه دست یافت. این ماهی دارای یک رویه‌ی لاستیکی است که بخش مکانیکی و پلاستیکی داخلی آن را در بر می‌گیرد. چندی بعد زمانی فرا رسید که تقریباً هر کسی یکی از این ماهی‌های قزل‌آلای رنگین کمانی و دهان گشاد را خریداری کرده بود. این ماهی مجموعه‌ای از آهنگ‌های شاد و پر طرفدار را اجرا می‌کرد. بیش از یک میلیون از این ماهی آواز خوان در سال 2000 به فروش رسید. ماهیانی که شرکت سازنده‌ی اسباب بازی نوپایی در تگزاس را، به ثروت و شهرتی قابل توجه رساندند.


 4. Shake Weight

پنج ایده احمقانه و تبدیل شدن به تجارتهای میلیون دلاری

آیا شما هم برای کاهش وزن به سراغ ایده‌های عجیب و غریب ورزشی رفته‌اید؟ ایده‌ای شبیه به استفاده از وزنه‌های لرزشی. حتماً با خود فکر می‌کنید چه ایده‌ی عجیب و بی‌مصرفی، ولی واقعیت این است  امروزه این وزنه طرفداران خاص خود را دارد. این وزنه‌ی لرزشی توسط  یوهان ورهیم  (Johann Verheem)، ابداع شده‌ است. در آگست 2010، در حدود ۲ میلیون وزنه فروخته شده و ارزش آن نزدیک به ۴۰ میلیون دلار بود. این وزنه‌ها در دو نسخه برای خانم‌ها و آقایان طراحی شده و گفته می‌شود در ساخت آن از فناوری‌های خاصی بهره برده شده. همچنین با به کارگیری این وزنه‌های لرزشی،  فعالیت عضلات و ماهیچه‌های بدن به شکلی قابل توجه بالا رفته و تا ۳۰۰% بیش از وزنه‌های معمولی اثر بخشی دارد. این وزنه توسط رسانه‌های اجتماعی و ویدئوهای آموزشی ویروسی (ویدیوهایی که بصورت گسترده مورد توجه کاربران قرار می‌گیرند و به اشتراک گذاشته می‌شوند) خیلی زود به شهرت و محبوبیت دست یافت.


5. Chia Pet

پنج ایده احمقانه و تبدیل شدن به تجارتهای میلیون دلاری

این هم دیگر ایده‌ای که مخصوصاً در روزهای نزدیک به سال نو و عید نوروز در ایران نیز قابل مشاهده است. اساس این ایده بر ظروف سفالینی قرار دارد که طی مراحل خاص و کشت دانه به شیوه‌ی مخصوص، جوانه‌های سرسبزی را به بار می‌آورد که به ظرف سفالی شکل و شمایلی جالب می‌بخشند. این جوانه‌ها که ظرف ۲ هفته ظاهر می‌شوند، به شکل خز یا موی سر مجسمه‌های گوناگون جلوه می‌یابند. اولین نسخه آن در ۸ سپتامبر ۱۹۷۷ توسط جو پدوت (Joe Pedott) تولید شد. در طول دهه‌های 80 و 90، هرکسی یکی از این گلدان‌ها و ظروف سفالی را داشت، حتی نمونه‌های اصلی آن را هنوز هم می‌توان پیدا کرد. در واقع این چیزی است که هرگز از مد نمی‌افتاده و قدیمی نمی‌شود و همچنان برای شرکت سازنده‌اش درآمدزایی خواهد داشت. ایدهای که به صورتی مضحک ساده، اما در عین حال تأثیرگذار است. در واقع می‌توان گفت این وسیله‌ای است که اختراع شده تا به روند پولسازی خود ادامه دهد.

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت تا زمانی که بازار فروش وجود دارد و شما هم ایده‌ی خوبی در سر دارید، هیچ چیز مضحک  و احمقانه نخواهد بود. هر چند این روزها دیگر لازم نیست همه چیز محسوس و قابل لمس بوده یا در مجلات اختصاصی به نمایش درآید، این روزها بازار تجاری دیجیتال و الکترونیک هم به همان اندازه در افزایش فروش یک محصول دخیل و تأثیرگذار است. واقعاً چه کسی تصور می‌کرد یک شبکه مجازی، یک دانشجوی جوان را به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل کند؟ یا چه کسی باور می‌کرد  یک وبلاگ مردم را ثروتمند کند (Hello, Huffpost). پس با شجاعت بیشتری به ایده‌های ذهنی خود توجه کرده و بدانید درک آن چه را که مردم طالب آن هستند، کلید موفقیت است.