پس از از کندن میوه درخت قهوه آنرا پوست می گیرند تا دانه های موجود در آن را خارج نمایند سپس دانه های قهوه را تخمیر می نمایند بعد دانه های آن را می شویند وآن را خشک می کنند سپس این دانه ها را خشک می کنند پس ازمدتی انها را دردمای 200 درجه سانتی گراد برشته می کنند این کار باعث تیره تر شدن و خوش تعم تر شدن قهوه می شود.

صنعت قهوه

حدود 10 میلیون نفر در سراسر دنیا در کار پرورش قهوه می باشند.قهوه های تولید شده در برزیل و کلمبیا تقریباً 40 درصد قهوه تولیدی کل جهان است .

 

تاریخچه قهوه

به احتمال زیاد قهوه اولین بار در کشور اتیوپی تولید شد. البته برخی کشور یمن را منشا تولید قهوه می‌دانند. این دانه اولین بار در قرن ۱۳، در جهان عرب شهرت یافت.

قهوه در دین اسلام

دین اسلام نوشیدنی‌های الکلی را حرام بشمار می‌آورد و نوشیدنی قهوه به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شد. این نوشیدنی از قرن ۱۳ میلادی شروع به محبوب شدن کرد و تا اوایل قرن ۱۵ میلادی در مصر، شام و عثمانی پرمصرف شد و در همه این شهرها قهوه‌خانه‌هایی برپا شد. 

انواع قهوه

امروزه انواع قهوه با نام هاى ترک، فرانسه یا اسپرسو شناخته مى شوند.جالب است بدانید نامگذارى قهوه به این نام ها، ربطى با نحوه کشت یا محل کشت آن ندارد. زیرا کشورهاى ترکیه، فرانسه یا ایتالیا مزارع کشت قهوه ندارند و قهوه فقط در یک شرایط خاص و در مناطقى که داراى آب و هواى گرم حاره اى باشند رشد پیدا مى کند.اصطلاح قهوه ترک از آنجا پدید آمد که ترک ها، اولین کشورى بودند که قهوه را به شیوه اى که خودشان مى پسندیدند، پخت و آسیاب کرده و سپس مى جوشاندند. ترک ها پودر قهوه را با آب حل کرده، سپس مى جوشاندند و بعد از به اصطلاح عمل آمدن قهوه، آن را مى خوردند. در این روش، خود قهوه علاوه بر عصاره و شیره آن نیز خورده مى شود که برخى معتقدند در درازمدت باعث از بین رفتن پرزهاى معده مى شود.

قهوه ها بسته به نوع دم کردن با یکدیگر متفاوتند و به طور معمول به سه نوع ۱٫قهوه ترک ۲٫قهوه فرانسه و ۳٫قهوه اسپرسو تقسیم می شوند . قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می شود (کاملا” پودر) و به وسیله قهوه جوشهای معمولی روی شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می باشد.

خواص قهوه

۱- به دلیل خاصیت نشاط بخشی قهوه، ضد افسردگی است.
۲- نوشیدن یک فنجان قهوه در بسیاری از مواقع سردرد شما را برطرف می‌کند.
۳-قهوه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تانن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
۴- تحقیقات ۹ ساله دانشمندان ژاپنی نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه به دلیل دارا بودن اسید کلروژونیک، خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۴۹ درصدو مصرف نامنظم قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.
۵- محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در طی روز خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. زیرا ترکیبات موجود در قهوه از جمله منیزیم و پتاسیم به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند.
۶- تحقیقات مریم سابقی و یاسر دری، دو محقق ایرانی در آمریکا نشان داده‌است که بوییدن دانه‌های قوه می‌تواند باعث بازگشت اشتهای از دست رفته پس از آشپزی شود. آنان معتقدند که مولکول‌های قهوه با حرکات جنبشی خاص خود باعث جدا شدن مولکول‌های غذا از گیرنده‌های بویایی بینی و بدین ترتیب باعث بازگشت اشتها می‌شود.این دو محقق همچنین این روش را جهت افزایش سلامتی حیوانات در موسسه‌های تحقیقاتی پیشنهاد کرده‌اند.


احتیاط

بدون تردید افراط در مصرف هر ماده غذایی اثر خوشایندی به دنبال نخواهد داشت. بنابراین با مصرف به اندازه قهوه در طول روز از زیان‌های مصرف بیش از اندازه آن از جمله بی‌خوابی، سوءهاضمه و بالا رفتن فشار خون پیشگیری کنید.
مادارن باردار: دانشمندان دانمارکی طی
۱۰ سال تحقیق و بررسی به مادران باردار اعلام کردند برای اطمینان از به دنیا آوردن یک نوزاد سالم بیش از ۳ فنجان قهوه (۳۰۰ میلی گرم کافئین) در روز مصرف نکنند.

شاید باورتان نشود اگر بگوییم که در سال‌های اخیر بر شمار افرادی که به خوردن قهوه یا نسکافه عادت کرده‌اند، افزوده شده است! در زمان‌های قدیم در میان خانواده‌های خاص و در مراسم ویژه قهوه تهیه می‌شد، اما این روزها با واردات انواع آن، این نوشیدنی به خصوص در میان قشر جوان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است، به ویژه در روزهای سخت کاری. اما مهم‌ترین نکته آن است که هر روز ما تأثیرات جدیدی را در زمینه عادت به نوشیدن قهوه می‌شنویم. البته در برخی از خبرها از فواید آن صحبت می‌شود، اما در برخی دیگر از مضرات آن می‌گویند، مانند خبری که اخیراً از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد.
بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد قهوه سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.
در این خبر که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شد، بر این موضوع تأکید شده بود که نوشیدن قهوه به شدت برای سلامت دندان ها مضر‌ ‌است. ‌به گزارش پژوهشکده دانش آموزان، بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد این‌ ‌نوشیدنی‌ سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود. ‌ بر اساس این تحقیقات، قهوه فرآوری شده(نسکافه)
۳۰ برابر بیش از نوع عادی آن(به علت اسید سیتریک موجود)، سبب‌ ‌خوردگی مینای دندان می‌شود و به این ترتیب پوسیدگی دندان ها را به همراه خواهد داشت. در ادامه، دلایل کامل و توضیحات بیشتر درباره این تحقیق به چشم نمی‌خورد، اما شما درباره خواصی که بارها و بارها تحقیقات، آنها را به اثبات رسانده اند چیزی می‌دانید؟‌ ‌
بهتر است بدانید که بیش از یک‌سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف می‌کنند. واژه قهوه، برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک‌کننده و زایل‌کننده اشتهاست. برخی از مورخان، پیشینه این واژه را به کشور اتیوپی نسبت می‌دهند. درخت قهوه بین
۷ تا ۱۰ متر بلندی دارد و درهوای گرم و مرطوب رشد می‌کند. این درخت گل‌هایی کوچک و سپید دارد که بوی آن شبیه به بوی گل یاسمن است.


یک فنجان دانه قهوه
جالب است بدانید که دانه های آن در آغاز، رنگ سبز و پس از رسیدن، رنگ گیلاس به خود می‌گیرند. از این رو، در بعضی کشورها به درخت گیلاس هم شهرت دارد. دانه‌های قهوه دو به دو به یکدیگر چسبیده اند و پرده نازکی میان آنها وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند. تهیه قهوه در کشورهای گوناگون، متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می‌کنند.
بهترین قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته ای به نام  
Arabica به دست می آید که در برزیل به خوبی رشد می کند و از آنجا به سراسرجهان صادر می شود .
تا به حال از خودتان پرسیده اید که اسپرسو چه تفاوتی با قهوه معمولی دارد؟ باید بگوییم که این نوع قهوه را با بخار آب درست می کنند و این روش تهیه قهوه در ایالات متحده بسیار رایج است.
اما سؤالی که همیشه در میان مصرف کنندگان این نوشیدنی وجود دارد آن است که “مقدار مجاز نوشیدن قهوه چه‌قدر است؟”
جالب است بدانید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.
اما درباره میزان کافئینی که از طریق این نوشیدنی به بدن می‌رسد باید بگوییم که با نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی،
۱۱۵ میلی گرم کافئین و با یک فنجان نسکافه، ۶۵ میلی گرم کافئین و با نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین باز هم معادل ۳ میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که کافئین در هیچ شرایطی به طور کامل از قهوه جدا نمی‌شود، بلکه مقدار آن به حداقل می‌رسد.
حتماً خواص فراوانی را از گوشه و کنار درباره این نوشیدنی شنیده‌اید. تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است.
به این ترتیب که کافئین موجود در قهوه به میزان
۱۰ درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی حالی پس از مصرف غذا در ظهر می‌شود.
به علاوه دیده شده است که از این نوشیدنی می‌توان در کاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده کرد. در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد.
اما به این موضوع توجه کنید که نباید بیش از شش فنجان قهوه در یک روز مصرف کنید.
طی مطالعه ای در آمریکا و ایتالیا، دیده شد که نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم، باعث کاهش حملات آسمی‌ در آنها می شود.
البته مهم ترین نکته‌ای که باید در مورد این نوشیدنی در نظر داشت، رعایت اعتدال در مصرف آن است، زیرا دریافت بیش از اندازه کافئین باعث بی‌قراری، بی خوابی ، تعریق و تپش قلب می شود. به علاوه، قهوه های معمولی که به شکل سنتی یعنی به روش دم کرده تهیه می‌شوند، اگر بیش از اندازه به مصرف برسند، می‌توانند کلسترول خون را نیز بالا ببرند.‌

منبعی سرشار از آنتی ‌اکسیدان

چگونگی مصرف قهوه هم جای صحبت دارد و بهتر است در مورد کالری قهوه نیز بدانیم. قهوه نوشیدنی تلخی است و بسیاری هنگام مصرف آن را شیرین می‌کنند. جالب است بدانید کالری موجود در قهوه سیاه به اندازه یک فنجان (۲۴۰ سی‌سی) ۲ تا ۵ کالری است. این کالری‌ها از پروتئین و روغن‌های غیراشباع با یک باند دوگانه حاصل می‌شوند.

اضافه کردن شیر و شکر به کالری آن می‌افزاید، به عنوان مثال اضافه کردن یک قاشق چایخوری شکر، به طور میانگین ۱۵ کالری به یک فنجان قهوه می‌افزاید. آنچه که بسیاری از ما به آن آگاه نیستیم، این است که قهوه مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد. در زمان قدیم گفته می‌شد که قهوه قدرت افسانه‌ای دارد. بنابر این، این نوشیدنی از همان زمان مورد توجه بوده و‌ ‌مصارف سنتی بسیار داشته است. در طب چینی نیز از آن برای درمان‌ ‌آسم و سردرد استفاده می‌کردند و عقیده بر آن بوده که این نوشیدنی با خاصیت‌ ‌مسهلی که دارد، موجب بهبود یبوست می‌شود‌. گفته می‌شود مقدار آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه ۴ برابر چای است. مطالعات نشان می‌دهد که قهوه، آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز، سیاه و حتی کاکائو دارد، اما حال باید پرسید که چه آنتی‌اکسیدان‌هایی در قهوه موجود است؟

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه «پلی فنل» نامیده می‌شوند. قهوه حاوی سطح بالایی کلروژنیک اسید‌ها و کافئیک اسید است که آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شوند. نکته جالب این است که در بعضی افراد، قهوه تنها منبع دریافت آنتی‌اکسیدان است که این آنتی‌اکسیدان‌ها سودمندی‌های ویژه‌ای به همراه دارند.

قهوه هم فوایدی دارد

به گفته شب بیدار، مطالعاتی که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شده، نشان می‌دهد کوئینین‌های موجود در قهوه، پاسخ بدن به انسولین را افزایش می‌دهد و منیزیم موجود در قهوه نیز به متابولیسم نرمال گلوکز کمک می‌کند.

تری گونلین، آنتی‌اکسیدان دیگر موجود در قهوه است که نه‌تنها به بوی خوش و طعم دلچسب قهوه نسبت داده می‌شود، بلکه ویژگی ضدباکتریایی دارد و از فساد دندان جلوگیری می‌کند.

مصرف قهوه موجب افزایش موقت در سوخت و ساز شده به حدی که تا اندازه‌ای چربی‌های بدن نیز شکسته می‌شوند. از آنجا که مصرف قهوه، میزان مصرف کالری را در بدن افزایش می‌دهد برای کاهش وزن کمک‌کننده است.

نشان داده شده که قهوه بیماری آسم را تسکین می‌دهد. نوشیدن منظم‌ ‌قهوه به میزان ۴ ـ ۳ فنجان در روز تعداد حمله‌ها آسم را کم می‌کند و موجب‌ ‌بهبود فعالیت ریه‌ها می‌شود.

بسیاری عقیده دارند، نوشیدن یک فنجان‌ ‌قهوه خستگی یک روز پر مشغله را از بین می‌برد و می‌تواند یک نوشیدنی محرک و انرژی‌زا باشد و باعث افزایش میزان هوشیاری و تمرکز شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ‌کافئین موجود در قهوه سرعت تبادل اطلاعاتی را در مغز به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد و به این ترتیب موجب رفع خستگی و کاهش میزان افسردگی می‌‌شود.

به نظر می‌رسد کافئین محرک اصلی برای کارکرد‌های ذکر شده باشد. هر چند تحقیقات اخیر حاکی از آن است که قهوه شامل عامل شیمیایی ناشناخته‌ای است که تولید کورتیزول و آدرنالین را در بدن تحریک می‌کند (هر دوی آنها هورمون‌های محرک هستند)‌.

 

بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه موجب اختلال در خواب آنها شده و به همین منظور از نوشیدن آن در ابتدای شب خودداری می‌‌کنند، در حالی که نوشیدن آن در شب هیچ تاثیری بر خواب افراد ندارد.

نوشیدن ۴ ـ ۳ فنجان قهوه در روز احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در دهه‌های بعدی زندگی کم می‌کند و رابطه مستقیمی بین جذب کافئین با کاهش آلزایمر دارد.

گفتنی است، مصرف قهوه خطر سرطان کبد و بیماری سنگ‌های صفراوی را کاهش می‌دهد. محققان معتقدند افرادی که ۲ تا ۳ فنجان در روز قهوه می‌نوشند، ۴۰ درصد‌ ‌کمتر به مشکلات کیسه صفرا مبتلا می‌شوند.

همچنین نوشیدن هر فنجان قهوه در روز ۲۲ درصد‌ ‌ابتلای افراد را به بیماری سیروز کبدی کاهش می‌دهد. عامل‌ ‌اصلی این امتیاز باز به کافئین موجود در این نوشیدنی برمی‌گردد.

تانن و انواع آنتی‌اکسیدان‌ موجود در قهوه برای سلامت قلب و عروق مفید شناخته شده‌اند، حتی کافئین موجود در این‌ ‌نوشیدنی با کاهش کلسترول بد، از قلب محافظت می‌کند و جالب است بدانید در این‌ ‌زمینه چای را نیز شکست داده است‌.

مراقب باشید زیاده‌روی نکنید

با وجود مزایای فراوانی که قهوه دارد، به یاد داشته باشید که دریافت بالای کافئین، بی‌قراری، تعریق زیاد و افزایش ضربان قلب‌ ‌را به همراه دارد، حتی دیده شده است، نوشیدن مقادیر زیاد قهوه دم‌کرده، میزان کلسترول‌ ‌خون را نیز‌ ‌افزایش می‌دهد.

برای برخی گروه‌های سنی همچون افرادی که فشار خون دارند، کودکان، نوجوانان و افراد مسن بایستی قهوه با احتیاط مصرف شود.

از آن گذشته مدارکی وجود دارد که خانم‌های باردار باید مصرف قهوه را به ۳ فنجان معادل ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

مقادیر بالای قهوه احتمال مرده‌زایی را در خانم‌های باردار افزایش می‌دهد. همچنین برای گروه‌های در معرض خطر لازم است که قهوه همراه غذا میل نشود، چراکه مانع جذب آهن می‌شود.

نوشیدن قهوه زمانی می‌تواند به عنوان جزئی از رژیم باشد که در مقادیر مناسب مصرف شود و مصرف بیشتر از ۳ ـ ۲ فنجان در روز از این نوشیدنی به صلاح نیست و باز مشروط بر آن که قسمتی از کالری دریافتی را تشکیل دهد نه این‌که کالری مازاد باشد.

* آیا مصرف قهوه می تواند موجب کم آبی و دهیدراته شدن بدن گردد؟ از مدتها پیش نظر محققین بر آن بوده است که نوشیدنی های کافئین دار از جمله قهوه دیورتیک هستند و دفع ادراری را افزایش می دهند و افزایش دفع آب بدن نیز می تواند منجر به کم آبی گردد و خطرناک باشد. ولی این ادعا چندان هم صحیح نیست چرا که شواهد جدید علمی حاکی از آنند که خاصیت مدر بودن کافئین تنها در مقادیر بالای مصرف یعنی بیش از ۵۰۰-۶۰۰ میلی گرم کافئین در روز (معادل با ۴-۷ فنجان قهوه در روز) قابل توجه است و در مصرف مقادیر متعادل از کافئین مشکل کم آبی برای بدن ایجاد نمی شود.

 

 

قهوه در گذر تاریخ

۱- نخستین کافی‌شاپ یا قهوه‌خانه جهان سال ۱۴۷۵ میلادی در استانبول امروزی برپاشد.
۲- یمن در قرن پانزدهم مرکز صادرات قهوه به شهرهای بزرگ خاورمیانه و نیز قاهره و استانبول بود.
۳- نخستین کافی‌شاپ اروپا سال ۱۶۵۴ میلادی در ونیز افتتاح شد. همچنین آکسفورد و لندن در ۱۶۵۲، پاریس در ۱۶۷۲ و برلین در ۱۷۲۱ شاهد افتتاح نخستین قهوه‌خانه خود بودند.
۴- صنعت قهوه برزیل با قاچاق دانه‌های قهوه از پاریس در ۱۷۲۷ آغاز شد.
۵- نخستین دستگاه اسپرسوساز خانگی در سال ۱۸۲۲ در فرانسه ساخته شد. علاقمندان قهوه در کشور ایتالیا هم در ۱۹۰۵ شاهد ساخت نخستین دستگاه اسپرسوساز تجاری در کشورشان بودند.
۶- دو بار مصرف قهوه در سوئد بخاطر حمایت از اقتصاد ملی ممنوع شد در ۱۷۵۶ و طی ۱۸۱۷-۱۸۲۲ که موفق هم نبود.
۶- اکنون قهوه از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان است. دوستداران این نوشیدنی در سراسر جهان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد فنجان قهوه میل می‌کنند. بنابراین ادعای بیهوده‌ای نیست اگر بگوییم قهوه پس از نفت دومین مایع پرطرفدار جهان است!
۷- بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در حال حاضر برزیل، کلمبیا، پورتوریکو، ویتنام، اندونزی (جاوه)، مکزیک و هند هستند. البته در ۷۰ کشور دیگر نیز قهوه در حجم کمتری تولید می‌شود. از جمله کاستاریکا، هندوراس، نیکاراگوئه، جامائیکا در جنوب و مرکز آمریکا، سوماترا و گینه‌نو در جنوب شرقی آسیا.
۸- و اما کشورهایی که بیشترین واردات قهوه را دارند ایالات متحد آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هستند.
۹- بیشترین میزان مصرف سرانه قهوه در فندلاند، دانمارک، نروژ، سوئد و استرالیاست.

کمربند قهوه

تجارت قهوه بعد از نفت بزگترین تجارت قانونی دنیا است و قهوه بعد از آب محبوبترین نوشیدنی در دنیا می‌باشد. سالانه بیش از ۸ میلیون تن دانه قهوه برداشت و به فروش می‌رسد که کشور برزیل با تولید نزدیک ۳ میلیون تن بیشترین سهم تولید قهوه را در میان کشورهای کشت کننده قهوه داراست.