دکتر یان کروزیر یکی از مبتلایان به بیماری ابولا بود که بعد از چند ماه درمان از بیمارستان مرخص شد. اما دو ماه بعد بخاطر سوزش چشم دوباره به بیمارستان مراجعه کرد و دکترها با معاینه دقیق متوجه شدند ویروس بیماری هنوز در چشم او باقی مانده است. باقی ماندن ویروس در چشم این بیمار باعث تغییر رنگ یکی از چشم‌هایش هم شد. قبل از این اتفاق هر دو چشم یان کروزیر آبی بودند اما با آغاز سوزش چشم رنگ چشم چپش تغییر کرد و به رنگ سبز درآمد.

کروزیر یکی از بازماندگان بیماری ابولا بود که طولانی شدن علائم بیماریش بسیاری از پزشکان را گیج کرده بود. صدها نفر از بازماندگان این بیماری – بویژه در غرب افریقا – علائمی‌نظیر دردهای مزمن، سردرد، از دست دادن شنوایی و خستگی شدید داشتند. برخی دیگر هم مثل کروزیر دچار تاری دید یا ضعف شدید بینایی می‌شدند و این چیزی ود که بیش از هر چیز پزشک‌ها را نگران میکرد. بررسی بیشتر بازماندگان این بیماری و علائم آنها نشان داد که تا نه ماه بعد از اینکه بیمار سلامتی اش را بدست می‌آورد، ویروس ابولا همچنان در مایع منی و چشم باقی می‌ماند.

شاید دلیل باقی ماندن ویروس در بدن این باشد که این مناطق دارای سیستم ایمنی جداگانه هستند و از سیستم ایمنی یکپارچه بدن جدا هستند. جدایی از سیستم ایمنی میتواند برای چشم و بیضه‌ها مفید باشد چون همان مولکول‌هایی که با عوامل بیماری زا مقابله می‌کنند می‌توانند به این مناطق آسیب بزنند. البته همین امر این مناطق را برای بقای ویروس‌ها در بدن مناسب می‌کند.

از آنجاییکه ویروس ابولا داخل چشم کروزیر – نه در سطح آن – یافت شده بود، خطر انتقال بیماری وجود نداشت. اما پزشکان احتمال می‌دهند برخی از موارد اخیر ابتلا به ابولا از طریق رابطه جنسی منتقل شده باشد. درمان پایدار و مدام بیمارانی که بینایی شان به این خاطر در معرض خطر قرار دارد کمی‌مشکل است چون نیروی متخصص زیادی در مکان‌های شیوع ابولا وجود ندارد. اما پزشکان سعی کرده اند با بررسی تمام بیماران بهترین راه درمان و مدت زمان شرایط را پیدا کنند.

البته یان کروزیر خوش شانس بوده است چون با کمک پزشکان و داروهای ضد ویروسی قوی در عرض چند ماه بینایی و رنگ چشم اصلی اش را دوباره بدست آورده است. دلیل تغییر رنگ چشم این بیمار هنوز دقیقاً روشن نشده است؛ اگرچه این اتفاق درباره ویروس‌های دیگر هم می‌افتد و اغلب دائمی‌است. برگرداندن بینایی این بیمار و روش‌های درمانی بکار رفته برای او می‌تواند به صدها بیمار افریقایی که در معرض از دست دادن بینایی شان هستند، کمک کند.

منبع