مطالعات اخیر نشان داده است تعداد جوانانی که دچار آسیب شنوایی شده اند در یک دهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. حتماً شما هم می‌توانید دلیل این افزایش را حدس بزنید؛ امروزه همه ما یک گوشی هوشمند در جیب مان داریم که میتوانیم با آن با صدای بلند موسیقی گوش کنیم. سازمان بهداشت جهانی به همه جوانان توصیه کرده است برای متوقف کردن این روند، زمان استفاده از هدفون را به حداکثر یک ساعت در روز کاهش دهید و صدا را از ۶۰ درصد بیشتر نکنید.

ایده اصلی سازمان بهداشت جهانی این است که شیوه‌های نا امن گوش دادن به موسیقی را به حداقل برسانیم. انتخاب و سنجش این شیوه‌ها به دو فاکتور بستگی دارد: چه مدت به موسیقی گوش می‌دهید و صدای موسیقی چقدر زیاد است. صدای یک مکالکه معمولی ۶۰ دسیبل است که منجر به هیچ مشکل شنوایی نمی‌شود. اما صدای یک بولدزر ۸۵ دسیبل است که بعد از هشت ساعت میتواند باعث آسیب دائمی‌به شنوایی شود. صدای رعد و برق‌های شدید یا ووووزلا ۱۲۰ دسیبل است که بعد از نه ثانیه میتواند به شنوایی آسیب برساند. از دست دادن شنوایی در اثر این صداهای بلند و مداوم میتواند فوری باشد یا در طول زمان و با آسیب دیدن بیشتر ساختارها ظریف داخل گوش میانی اتفاق بیفتد.

با این وجود هدفون‌ها در کنار مضراتی که دارند، میتوانند فوایدی هم برای سلامت شنوایی ما داشته باشند. هدفون‌های حذف نویز بهترین گزینه هستند چون کاربران را تشویق می‌کند صدای موزیک شان را کم کنند. ما صدای موزیک مان را بلند می‌کنیم چون نمی‌خواهیم سر و صدای محیط اطراف مانع لذت بردن از موزیک بشود. اگر هیچ نویزی نشنویم طبیعتاً تمایلی – و دلیل – به افزایش صدای موسیقی نخواهیم داشت. اما هدفون‌های معمولی دلیل کافی برای افزایش صدای موسیقی را به ما می‌دهند. این خبر خوبی نیست چون گوش کردن به موسیقی با هدفون و حداکثر بلندی صدا می‌تواند تنها در چهار دقیقه شنوایی ما را مختل کند. بسیاری از جوانان نمی‌دانند – و بعضاً باور نمی‌کنند – این صدای زیاد میتواند تاثیر دائمی‌روی سلامت شنوایی ما داشته باشد.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه اش به نقش تولید کنندگان هدفون‌ها، موبایل‌ها و دستگاه‌های پخش موزیک و دولت‌ها هم اشاره کرده است. این سازمان از دولت‌ها خواسته از تولید دستگاه‌هایی که تاثیرهای جبران ناپذیر روی شنوایی می‌گذارند، جلوگیری کنند. این نهاد بین المللی پیشنهاد کرده است که برگزار کنندگان کنسرت‌ها و برنامه‌های مشابه نوعی گوش بند یا فضای آرام در اختیار مخاطبان شان قرار دهند تا این افراد بتوانند به گوش‌هایشان استراحت بدهند.

حتی اگر همه این پیشنهادها هم عملی شوند، در نهایت به عهده خود ماست که از شنوایی مان مراقبت کنیم. نوع موسیقی که گوش می‌کنید، به اندازه صدا و مدت زمان گوش دادن به موسیقی مهم نیست. بهترین راهکار برای محافظت از شنوایی مان محدود کردن زمان گوش دادن به موسیقی و استفاده از هدفون‌هایی است که قابلیت حذف نویز دارند.