درباره شکلات

فرآورده یکنواختی که حاصل فرآیند کامل و صحیح از مخلوط یک یا چند فرآورده از مغز دانۀ کاکائو شامل : خمیر کاکائو ، پودرکاکائو ، کرۀ کاکائو همراه با شکر یا با شیرین کننده های مجاز خوراکی ، فرآورده های شیر و افزودنیها می باشد.

انواع شکلات
  • شکلات ساده : شکلات بدون شکر، شکلات پوششی، شکلات شیرین
  • شکلات شیری: شکلات طعم دار، شکلات مرکب شکلات پرشده (مغزدار)
  • شکلات سفید : شکلات روکش دار وشکلات صبحانه می باشد.

خواص کاکائو وشکلات:
درکاکائو مواد محرکه کافئین ، تئوبرومبین ، تئو فیلین وتانن موجود می باشد که علاوه بر نقش تغذیه ای بعلت خاصیت تحریکی که در گلومرول های کلیوی ایجاد می کند، نقش دارویی دارد و از تشکیل سنگهای کلیوی و تاحدود زیادی از پیدایش سنگهای مجاری ادراری جلوگیری می کند.
همچنین با مصرف شکلات، هورمون آندروفین در خون ترشح می شود. این هورمون سبب ارامش وحالت خواب آلودگی مدر انسان می شود. همچنین شکلات وکاکائو حاوی ویتامین های گروه B و مواد معدنی شامل سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و... می باشد.شکلات وکاکائو محتوی سطح بالایی از فلاونوئید ها خصوصاً Epicatechin هستند که دارای اثرات مفید قلبی وعروقی است. شکلات دارای آلکالوئید هایی مانند تئوبروبین وفنتیل آمین (Phenethyl amin) است که دارای خواص فیزیولوژیکی برای بدن می باشد.
فنتیل آمین به سروتنین (Serotonin) موجود در مغز متصل می شود. دانشمندان معتقدند که مصرف متعادل شکلات موجب کاهش فشارخون واحساس نشاط می گردد. شکلات تیره امروزه بدلیل فواید سلامتی که ناشی از وجود مقادیر فراوان آنتی اکسیدان در آن می باشد موجب کاهش رادیکال های آزاد می گردد امّا وجود تئوبرومین برای بعضی از حیوانات مانند سگ واسب سمی وکشنده است.