زاک اسنایدر که اولین قدم خود در تولید فیلم‌های سوپرقهرمانی کمیک‌های دی‌سی را با ساخت Man of Steel شروع کرده بود، با وجود انتقادات فراوان، توانست با کمک تیم خبره‌ی خود که متشکل از دیوید گویر و حتی کریستفر نولان بود، سوپرمن را با هنرنمایی خوب هنری کیویل احیا کند و به پرده‌های سینما بیاورد. حال ادامه‌ی این فیلم چیزی خلاف انتظار همه است و کمپانی برادران وارنر تصمیم گرفتند تا از پتانسیل‌های به وجود آمده برای بزرگ‌ کردن دنیای فیلم‌های دی‌سی و آوردن قهرمانان دیگر، نهایت استفاده را ببرد. «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» نام فیلمی است که نه فقط ادامه‌ای بر Man of Steel است، بلکه سرآغازی برای فیلم جاستیس لیگ و حضور ابرقهرمانان دنیا دی‌سی خواهد بود.

آنطور که پیدا است، جریانات فیلم چند سال بعد از رویدادهای Man of Steel دنبال می‌شود. سوپرمن از خرابه‌هایی که در نبرد با ژنرال ژاد به بار آورد، شهر جدید متروپلیس را به وجود آورده و ظاهرا خود در آن حکمرانی می‌کند.

Screen-Shot-2015-04-17-at-4.53.35-PM-720x301

در ابتدای تریلر منتشر شده، نمایی از متروپلیس را می‌بینیم، شهری که سوپرمن آن را خانه‌ی خود می‌داند. در این نما، مجسمه‌ای برای ادای احترام به سوپرمن مشاهده می‌کنیم. در هنگامی که دوربین به سمت مجسمه می‌رود، چند نفر صحبت می‌کنند که هویت آنها مشخص نیست. اما یکی از این صحبت‌ها به شخصیت لکس لوثر با بازی جسی ایزنبرگ نسبت داده می‌شود که می‌گوید: «شیاطینی که از آسمان آمده‌اند». صداهای دیگر هم به سناتور هالی هانتر و خبرنگار چارلی رز نسبت داده می‌شوند.

در صحنه‌ای دیگر، مردمی را می‌بینیم که چهره‌های گریم کرده به شکل اسکلت دارند. شاید این نوع آرایش مربوط به جشن روز مردگان باشد. از طرفی، شما یاد افراد جوکر نیوفتادید؟

در این سکانس سوپرمن را می‌بینیم که جسم سنگینی را در دست گرفته است. اگر مقداری دقت کنیم، نام Roscosmos را روی آن می‌بینیم. بله! این یک موشک روسی است که در دستان سوپرمن قرار دارد. آیا این یکی از نشانه‌های حضور شخصیت منفی KGBeast از دوران جنگ سرد است؟

این صحنه بسیار جالب بود. سوپرمن وارد مکانی می‌شود که تعدادی سرباز در آنجا قرار دارند و به محض ورود، سربازها به نشانه‌ی احترام، جلوی سوپرمن تعظیم می‌کنند. روی بازوی این سربازها، لوگوی سوپرمن درج شده که نشان می‌دهد این افراد تحت فرمان مستقیم سوپرمن هستند و البته از طرفی ثابت می‌کند سوپرمن تشکیلات مستقل خود را هم تشکیل داده است.

نمی‌دانیم شخصی که در سمت راست قرار دارد چه کسی است و بلند کردن دستش سمت سوپرمن که در حال پرواز است چه معنی می‌تواند داشته باشد. شاید حالت دست به نشانه‌ی کمک خواستن است.

عبارت False God (خدای اشتباهی) روی مجسمه‌ی سوپرمن با اسپری نوشته شده است. این عبارت نشان‌دهنده‌ی مردمی است که از حضور سوپرمن به عنوان کسی که قدرتی فرا بشری دارد ناراضی هستند و دوست ندارند پرچم وی به عنوان حکمران در متروپلیس برافراشته شود.

و بالاخره اولین دیدار رسمی با ما بن افلک در نقش بروس وین. ظاهر نسبتا پا به سن گذاشته، ناراحت و نگرانی که وی دارد، و این نگاهی که او به لباسش می‌اندازد، نشان‌دهنده‌ی اتفاقی ناگوار است که حالا وی گرفتارش شده و باید از راه پوشیدن لباس بتمن، آن را حل و فصل کند. ظاهر بن افلک کاملا منطبق با چیزی است که در کمیک‌های «بازگشت شوالیه تاریکی» فرانک میلر می‌توان یافت. در این سکانس، صدایی که می‌تواند متعلق به آلفرد با بازی جرمی آیرونز باشد به گوش می‌رسد: « مردان خوب هم می‌توانند ظالم شوند». آیا این صحبت آلفرد اشاره‌ای به سوپرمن دارد؟ آیا بتمن باید با سوپرمنی که ظالم شده مبارزه کند؟

این اولین نگاه ما به Batsuit در فیلم بتمن علیه سوپرمن که طراحی کاملا بر اساس کمیک‌های بازگشت شوالیه تاریکی را به همراه دارد. جنس لباس اصلا شبیه زره نیست و فقط نوعی پوشش برای بتمن محسوب می‌شود که البته به واقع‌گرا بودن او بسیار کمک می‌کند.

در صحنه‌ی بعدی، بتمن را در یک ساختمان متروکه می‌بینیم. به نظر شما این محل شبیه به کجا است؟ خانه‌ی قدیمی بروس وین؟ علامت‌های سوالی که روی ستون‌ها است ما را یاد دشمن همیشگی بتمن می‌اندازد. از طرفی، اگر فیلم Man of Steel را دیده باشید، شاید این صحنه شما را یاد محلی بیاندازد که سوپرمن توانست ژنرال زاد را شکست دهد.


به صحنه‌ای اکشن می‌رسیم، برای این صحنه دو نظریه می‌توان بیان کرد. اول اینکه آن هواپیما پهپاد شکل متعلق به خود بتمن است و خود وی هم در بت موبیل در حال حمله به یک سازه‌ی شبه نظامی است. البته حمله‌ی وی مقداری خشونت‌بار است و انفجارهایی که روی می‌دهد مطمئنا به کشته شدن افرادی هم می‌انجامد. شما چند بار را به یاد دارید که بتمن شخصی را کشته باشد؟

اما نظریه‌ی دوم می‌گوید که پهپاد متعلق به بتمن نیست و این هواپیما بتمن را نشانه گرفته و او را تعقیب می‌کند. شاید پهپاد تحت کنترل افراد سوپرمن باشد شاید هم افراد لکس لوثر. هنوز مشخص نیست.

این صحنه به نظرم بسیار خوب است. نمایی کلی از بن افلک در لباس بتمن که اقتباسی تمام و کمال از بازگشت شوالیه تاریکی است. وی از لا به لای خرابه‌ای بیرون می‌آید. از آتش پشت او مشخص اشت که محل به تازگی هدف گرفته شده اما وی جان سالم به در برده است. اما بتمن به سمت چه کسی می‌رود؟

در یک شات زیبای دیگر، بتمن را در نوک یک ساختمان بلند می‌بینیم که اسلحه‌ی تک‌تیراندازی هم در دست دارد. این هم یکی دیگر از الهاماتی است که فیلم از کتاب‌های کمیک بتمن گرفته است. به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر قصد آشنایی بیشتر با این نسخه از بتمن دارید، حتما کتاب‌ «بازگشت شوالیه تاریکی» را تهیه کنید. درسته، بتمن هیچ‌وقت از سلاح گرم علیه دشمنانش استفاده نمی‌کند، اما در اینجا، ما شاهد سلاح تک‌تیرانداز هستیم. هدف او کیست؟

سال پیش در جریان کمیک کان بود که ویدیویی پشت در‌‌های بسته از تقابل سوپرمن و بتمن منتشر شد و لباس رزم بتمن را هم در آن نشان دادند. این ویدیو به بیرون هم درز کرد و از آن زمان تا به حال منتظر هستیم که نمایی واضح‌تر از این لباس را ببینیم. ظاهر لباس و آن محل ضربه خورده‌ی روی کلاه خود نشان می‌دهد که زره مقداری کهنه است یا قبل از این صحنه، درگیری بین بتمن و سوپرمن رخ داده که لباس به این شکل در آمده است. در هر صورت، بتمن لباس سنگین خود را پوشیده تا در مقابل سوپرمن قدرتمند قرار بگیرد.

در ادامه بروس به کلارک می‌گوید: « به من بگو، تو هم خون‌ریزی می‌کنی؟ تو هم خواهی کرد!» صدای بتمن و آن خراش و کلفتی که در آن شنیده می‌شود، نوعی تاریکی را انعکاس می‌دهد. تاریکی که احتمالا در این قسمت گریبان‌گیر سوپرمن شده و شاید بتمن هم به آن سو و البته در تقابل با سوپرمن پیش رود.

فیلم سینمایی Batman v Superman : Dawn of Justice ادامه‌ی فیلم Man of Steel با هنرمندی هنری کیویل در نقش کلارک کنت/سوپرمن خواهد بود که این‌بار بازیگرانی هم‌چون بن افلاک در نقش بروس وین/ بتمن٬ گَل گِدوت در نقش شاهزاده دیانا/واندر ومن٬ جِسی ایسِنبِرگ در نقش لکس لوثر٬ جرمی آیرونس در نقش آلفرد و هالی هانتر در نقش جدیدی که در این فیلم شکل گرفته، ایفای نقش می‌کنند. چندی از بازیگران دیگری که در Man of Steel حضور داشتند مانند امی آدامز٬ لاورنس فیش‌بورن و دیانا لین در نقش‌های خود به فیلم جدید باز خواهند گشت.

این فیلم نوشته‌ای از کریس تریو و دیوید اس است.گویر فیلم نامه‌نویسی را برعهده گرفته و زاک اسنایدر کارگردانی این قسمت را همانند فیلم قبل برعهده دارد.

Batman v Superman : Dawn of Justice در تاریخ ۲۵ مارچ ۲۰۱۶ (۶ فروردین ۱۳۹۵) در امریکا اکران خواهد شد.